Tembikai Versi baru.


Terima untuk tempahan ..
Tembikai segi empat atau kiub mungkin kedengaran agak pelik bagi anda, tetapi tidak bagi penduduk Jepun. Petani di Jepun sudah biasa membesarkan tembikai dengan cara seperti ini! Kira-kira 20 tahun yang lalu, seorang petani di wilayah Kagawa, Jepun telah mencipta cara supaya tembikai berbentuk kiub mudah dimasukkan ke dalam peti sejuk. Tembikai kiub tidak begitu banyak dituai antara 800biji ke 1,000biji setiap musim. Harga kebisaanya terus meningkat kepada 12,000 yen atau bersamaan 450 ringgit!

Walau bagaimanapun, bentuk yang luar biasa membawa banyak perhatian dari seluruh dunia. Bukan sahaja di Eropah dan Hong Kong memaparkan tembikai ini di media, tetapi juga presiden sebuah negara Asia dan seorang pegawai kanan Syria telah membeli tembikai adalah mengejutkan! Hari ini, tembikai pelik dari Jepun telah menjadi terkenal di seluruh dunia.

Ianya banyak manfaat untuk hal-hal seperti pembungkusan dan penghantaran dan menjimatkan ruang di kedai-kedai runcit. Dari segi keburukan pula, agak susah menggigit kepingan sudut tembikai berbanding dengan kepingan yang melengkung. Tetapi apa sahaja alasan anda samaada berbentuk segi atau bulat, ternyata bentuk segi kelihatan cukup kemas.

Gambar di atas adalah bekas acuan tembikai empat segi. Sesiapa sahaja boleh membuat projek tembikai kiub sendiri.

Tembikai Dadu?

Ada pula "tembikai piramid" dari Hokkaido. Oleh kerana kaedah penanaman agak sukar berbanding dengan salah satu padu, antara lima dan sepuluh tembikai piramid yang dihasilkan setiap tahun. Oleh yang demikian, ini adalah sebanyak 80,000 yen bersamaan lebih 3000 ringgit.


Bukan itu sahaja, bentuk tembikai  tidak terhenti pada bentuk geometri mudah. Berikut adalah tembikai manusia yang datang dari Fukuoka. Ia agak melucukan dan comel dan sesiapa yang melihatnya pasti membuatkan anda tersenyum. Pada asalnya ia dicipta sebagai hiasan dalaman dan tembikai bermuka ini kebanyakannya dibeli oleh restoran-restoran untuk diletakkan pada ruang terbuka dimana pelanggan mudah melihatnya.
                       



Followers

BLOGGER

PingBlog.Net | Himpunan Terbaik Artikel Blogger